Vi bruger cookies til at generere gode statistikker, for at give skræddersyede tilbud andre steder på nettet og for at forbedre vores hjemmeside.
Hvis du ikke løber væk, går vi ud fra, at du har det godt med cookies. Indstil parametre for cookies  

Politik om beskyttelse af personlige oplysninger

Som man bør, tager vi problemet med personlige data meget alvorligt. Lad os være ærlige fra starten af. Vi lever af at sælge togbilletter, ikke af at sælge personlige data i smug, så vi vil altså ikke sælge dine data til skruppelløse forhandlere. Denne side har til formål at give dig nogle essentielle (og nogle ikke så essentielle) informationer med hensyn til lovgivningen, så du ved, hvor du står. Hvis du har lyst til at læse mere, vil de nedenstående linjer beskrive, hvordan vi indsamler informationer, når du bruger vores tjeneste. Denne spændende side beskriver også, hvorfor vi bruger og overfører dine data som del af vores arbejde.

ALLEGORI

Når du går ned til bageren for at købe et lækkert flute, vil du sikkert ikke blive bedt om at oplyse din identitet, alder eller e-mailadresse. Transaktionen udføres fuldstændigt anonymt. Hvis du betaler med kontanter, efterlader du ikke engang nogen bankinformationer. Selv om medarbejderne i bageriet måske kender dit fornavn, så er det dog usandsynligt, at bageriets marketingafdeling vil forsøge at tjene penge på det. Så i de små hverdagsforretninger afsløres dine personlige data sjældent.

På internettet er alting lidt mere kompliceret. Når du foretager et online-køb, kan forhandleren bede dig om at transmittere en hel bunke personlige data, der kan indsamles, bruges, overføres, ændres, fejlrepræsenteres, stjæles og så videre. Så det er vigtigt at vide, hvad man går ind til, før du foretager et køb. Det er præcist derfor, vi offentliggør vores politik om personlige data, så du ved, hvad vi gør med dine data, når du anvender en af vores bookingkanaler.

INTRODUKTION

1. Definitioner

Lad os starte med at definere nogle nyttige begreber.

  • Når vi siger “vi” eller “Trainline”, mener vi virksomheden CAPITAINE TRAIN SAS, der er dækket af fransk lovgivning.
  • Når vi siger “vores tjeneste”, snakker vi ikke blot om gode gerninger, men om billetbookingtjenesten udviklet af virksomheden CAPITAINE TRAIN SAS – og det er os.
  • Når vi siger “du” eller “bruger”, mener vi private enkeltpersoner eller fagpersoner, der har valgt at bruge vores tjeneste – og det betyder dig.
  • Når vi siger “iOS-applikation” eller “Android-applikation”, mener vi vores applikation til iPhone og iPad med det første begreb og vores applikation til Android med det andet begreb, og de to applikationer kan du downloade gratis fra vores venner hos Apple og Google.

“Hvis du skal tænke over det, betyder det nej” — Alain, filosof

“At samtykke betyder at sige ja.” — Julie, advokat.

Når du besøger vores hjemmeside, kan vi ikke bare ringe på din dør og bede dig om at underskrive et papir, hvor du erklærer dig enig med vores politik om beskyttelse af personlige oplysninger. Derfor må vi gøre noget andet. Vi antager derfor, at hvis du bruger vores tjeneste, så forstår du og accepterer, at dine personlige data kan blive indsamlet, brugt, opbevaret og overført til tredjeparter som beskrevet nedenfor. Med andre ord: Hvis du vil spille, skal du spille efter reglerne.

Generelt så bruger vi dine data for at kunne tilbyde dig den anmodede tjeneste, til at opfylde vores juridiske forpligtelser, som respons på et berettiget behov eller med dit samtykke.

I nogle situationer, hvor det synes nødvendigt, kan vi direkte bede dig om dit samtykke til at bruge dine data – her vil du sandsynligvis se et afkrydsningsfelt, så det er let at opdage. Det sker f.eks., når du registrerer dig på hjemmesiden, da vi spørger dig, om du ønsker at modtage vores e-mail med reklamer, for herved at kunne bruge din e-mailadresse til at sende dig vores nyheder.

3. Ændringer

En dag eller en nat kan det være, at Trainline måske ændrer sin politik om beskyttelse af personlige oplysninger. Hvis der skulle blive foretaget væsentlige ændringer på denne side, vil vi placere et meget synligt banner på vores hjemmeside eller sende dig en e-mail for at gøre dig opmærksom på det.

4. Inspektionsrettigheder

Du kan få adgang til at kontrollere, ændre eller anmode om sletning af dine personlige data, hvis du sender os en e-mail til følgende adresse: pbagnpg@genvayvar.rh.

5. Lukning af konto

Hvis du har oprettet en konto på vores hjemmeside eller i vores applikation, og du ønsker at lukke den, skal du skrive til os via vores kontaktformular. Når din anmodning er blevet modtaget, vil vi deaktivere din konto og samtidigt gøre dine data uanvendelige. Når de er blevet arkiveret, vil gamle konti blive gemt på vores servere i lidt tid, hvis vi nu skulle bruge dem som bevismateriale, f.eks. i forbindelse med svindel, udestående betalinger, juridiske tvister, kriminalundersøgelser eller andre former for regres som tilladt af loven.

6. Spørgsmål og kontakt

Hvis du har spørgsmål om indholdet af siden, vil vi hellere end gerne besvare dem. Send os en e-mail til pbagnpg@genvayvar.rh eller et brev til følgende adresse:

Trainline 20 rue Saint-Georges 75009 Paris FRANKRIG

INDSAMLING AF PERSONLIGE DATA

Dine personlige data kan havne på vores servere af følgende grunde:

1. Du har selv givet os dine data direkte

Data kommer ikke ud af det blå, men bliver oplyst af dig. Når du køber en billet på vores hjemmeside eller i vores applikation, når du skriver til vores kundeservice, når du skriver en kommentar på vores blog, eller når du kommunikerer med os, så giver du os hver eneste gang nogle personlige data. Disse informationer kan f.eks. indeholde navn, fødselsdato, køn, rabat- eller loyalitetskort, e-mailadresse, telefonnummer, bankoplysninger eller endda din købshistorik. Dette gælder også alle de informationer, som du oplyser om de passagerer, som du køber billetter til. Vi antager forresten også, at du har informeret dine passagerer og indhentet deres samtykke, før du går i gang med at overføre deres personlige data.

2. Du transmitterer din data til os passivt

Når du leverer dine informationer direkte via formularerne, indsamler og behandler vi også informationer om den brug, du gør af vores tjeneste. Vi bruger begrebet “passiv indsamling” til at betegne de data, som vi i stil med en domstolsfuldmægtig indfører i et register, så vi kan rekonstruere rækkefølgen af dine besøg. Det betyder grundlæggende alle de spor, som du efterlader, hver eneste gang du udfører en handling på vores hjemmeside. Dette register kan f.eks. indeholde din IP-adresse, data for din sidste login, den anvendte browser, billetkøb samt de eftersalgshandlinger, der er blevet udført for dine billetter.

3. Cookies og overvågningsteknologier

Når du bruger vores hjemmeside, placerer vi små filer på din maskine, og de kaldes for cookies. Disse cookies kan være oprettet af os eller en tredjeparts serviceudbyder, når vi anvender deres værktøjer, som f.eks. Google eller Microsoft. Uanset om de kommer fra os eller fra tredjeparter, anvendes cookies til at måle, hvordan du bruger vores hjemmeside og vores applikationer, til at generere statistik og til at forbedre vores interface. Tredjeparter som Google og Microsoft kan også bruge cookies til at tilbyde dig tilpassede reklamer, når du bruger deres søgemaskiner. For at lære mere om vores brug af cookies skal du besøge vores dedikerede side.

BRUG AF PERSONLIGE DATA

I følgende situationer bruger og transmitterer vi personlige data:

1. Når du booker og betaler for billetter

Vi har ikke vores egne tog. Derfor skal vi indgå kommercielle aftaler med de folk, der kører togene, så vi kan tilbyde deres billetter på vores hjemmeside og i vores applikationer. Som følge deraf er de fleste af de informationer, som vi anmoder om fra dig, faktisk informationer, der anmodes om fra de transportselskaber, som vi samarbejder med. Vi kan ikke sælge dig billetter uden dine personlige data og uden hjælp fra vores serviceudbydere og transportselskaberne, da vi ikke har vores egne tog, vores egen bank eller vores egen betalingsplatform – og vi planlægger ikke at udvide så meget lige nu.

Da de rejsendes personlige data er vigtige for transportselskaberne, skal du oplyse nøjagtige informationer om dig og dine passagerer. F.eks. har billetkontrolløren ret til at anmode om id for at bekræfte, om den på købstidspunktet oplyste fødselsdato er korrekt.

2. Til at promovere vores tjeneste og sende dig nyhedsbreve

Hvis du f.eks. giver os din e-mailadresse, når du opretter en konto på vores side, og du afkrydser feltet, så du kan modtage vores reklamerelaterede e-mails, er det muligt for os at bruge sin adresse til et sende dig en e-mailpåmindelse et par dage senere for at minde dig om fordelene ved vores tjeneste. Du kan vælge ikke at modtage vores reklamerelaterede e-mails igen ved at bruge linket til afmelding i bunden af disse e-mails.

3. Til at tilbyde dig tjenester, der er tilpasset dine behov

For at holde vores tjeneste kørende reklamerer vi ligesom alle andre for den med både online- og offline-reklamer samt med reklamemæssige e-mails til dem af jer, der har samtykket til at modtage dem. For at sikre at det ikke er helt ude i hampen, analyserer vi dine vaner ved hjælp af vores serviceudbydere, så vi kan foreslå tilbud, der matcher dine interesser. F.eks. vil vi ikke fortælle dig om spanske tog, hvis vi kan se, at du hele tiden rejser til Tyskland.

4. Til at indsamle dine betalinger

Når du køber en billet via vores tjeneste, giver du os adgang til dine bankoplysninger. Vi kan derefter sende dig transaktionsrelaterede e-mails, betalingskvitteringer, godkendelse af direkte debitering samt advarsler, hvis der skulle være problemer med din bank. Vi bruger en serviceudbyder til at gøre betalingerne sikre. Denne serviceudbyder har derfor også adgang til dine faktureringsinformationer, men ikke til dine rejseoplysninger eller informationer om dine passagerer, billetter eller købshistorik. For at sikre at dine betalinger ikke går tabt, samarbejder vi kun med serviceudbydere, som efter vores mening er fuldt pålidelige.

5. Til at forbedre vores tjeneste

Det betyder, at vi ved hjælp af cookies indsamler informationer om, hvordan du bruger vores tjeneste, og at vi deler disse informationer med et analyseværktøj fra tredjepart, som f.eks. Google Analytics.

6. Til køb, som du udfører uden en konto eller uden at logge ind

I et par måneder er det ikke nødvendigt at registrere sig på vores hjemmeside for at købe en billet. Hvis du ikke har en konto hos os, eller du bruger vores hjemmeside uden at logge ind på din konto, vil eventuelle køb uden for din konto ikke fremgå af din købshistorik. Hver eneste køb uden for din konto anses som et uafhængigt køb, og vi registrerer det på denne måde hver eneste gang, så vi kan spore din ordre, hvis du skulle få brug for hjælp. De personlige data, som du tilvejebringer, når du foretager et køb uden en konto, vil blive håndteret på samme måde som alle andre transaktioner.

7. Til at fejlsøge på dine problemer

Vores kundeserviceafdeling kan for at hjælpe dig kommunikere med dig om din konto, billetter eller betaling. Hvad der end sker, stikker vi kun næsen i din konto, hvis du beder os om det.

8. Til intern statistik eller spørgeundersøgelser

Det betyder, at vi kan bruge dine personlige data til at generere statistik om vores brugere eller bede dig om at deltage i vores egne spørgeundersøgelser.

9. Til at bekæmpe svindel

Vi kan bruge nogle af dine data til at beskytte os mod svindlere.

DELING AF DATA MED TREDJEPARTER

Vi kan kun dele dine personlige data med de nedenfor angivne personer:

1. Med transportselskaber

Generelt har vi ikke kontrol over, hvordan transportselskaber bruger dine data. Til din information er her de oftest anvendte former for brug. For at få mere at vide anbefaler vi, at du læser transportselskabernes fortrolighedspolitikker for at se, hvordan dine data kan blive brugt.

A. Til booking og salg af billetter

Vi deler bestemte elementer af dine informationer med transportselskaberne, da de har brug for dem til at udstede din billet eller til at muliggøre, at du kan udnytte en billet. Hvis du f.eks. køber en Eurostar e-billet ved hjælp af vores tjeneste, skal vi transmittere bestemte informationer til Eurostar, som f.eks. navn, efternavn og fødselsdato, uden hvilke salget ikke ville være muligt. Uanset hvad, så transmitterer vi kun det, som transportselskabet anmoder om, og ikke mere.

B. Ved annullerede tog og andre fejl

Vi kan transmittere din e-mailadresse eller dit telefonnummer til bestemte transportselskaber, så de efter behov kan kontakte dig. Hvis f.eks. dit Eurostar-tog bliver annulleret, kan Eurostar måske ønske at kontakte dig via e-mail for at advare dig og foreslå et alternativ.

C. Til at betale bestemte e-billetter og sende dem via e-mail

Nogle transportselskaber har deres egne betalings- og distributionssystemer til e-billetter. Med andre ord tager de sig selv af transaktionen med din bank, før de sender dig e-billetterne via e-mail. For at de kan gøre dette, giver vi dem visse dele af dine informationer, som det f.eks. er tilfældet med iDTGV.

D. Til transportselskabers loyalitetsordninger

Vi tager hensyn til rabat- og loyalitetskort, der udstedes af de fleste transportselskaber. Hvis du derfor registrerer dit rabat- eller loyalitetskort hos os, vil vi tage dem i betragtning, når vi søger efter dine billetter, så vi kan tilbyde dig de bedste priser og de bedste fordele. Når du køber en billet til en nedsat pris eller med et loyalitetskort, sender vi dit kortnummer til transportselskabet, så du kan drage nytte af rabatten eller optjene dine loyalitetspoint. I udvekslingen kan transportselskaberne bruge disse data til at sende dig e-mails som del af deres respektive loyalitetsordninger. Du kan f.eks. modtage e-mails, der afsendes af transportselskabet, med informationer om, at du kan få rabat på din næste togrejse.

2. Med vores serviceudbydere

Da vi er en del af Trainline-koncernen, bruger vi Trainline til at tilvejebringe flere forskellige tjenester. Vi bruger også serviceudbydere til at udføre nogle af de ovenfor angivne aktiviteter (altid i henhold til vores instruktioner og eksklusivt på vores vegne). Vi bruger f.eks. en serviceudbyder til at sikre administrationen af dine betalinger, og vi sender dem dine betalingsoplysninger, når du går til betalingen.

3. Med myndighederne

Vi kan være lovmæssigt forpligtet til at sende bestemte data til politiet eller toldmyndighederne eller endda regeringen eller administrative myndigheder. Dette kan f.eks. være tilfældet for at registrere eller forhindre svindel.

4. Med din virksomheds rejseselskab

Hvis du bruger Trainline for Business, der er vores erhvervstjeneste til billetkøb, kan vi sende detaljer om din forretningsrejse til din virksomhed eller det rejseselskab, der er valgt af din virksomhed til at håndtere jeres forretningsrejser. Hvis du også bruger Trainline til dine personlige rejser via en individuel konto, vil detaljerne for dine personlige rejser ikke blive leveret til din arbejdsgiver.

5. Med en mulig køber

Vi kan overføre dine informationer som del af en overtagelse, fusion eller omstrukturering af Trainline-koncernen. I dette tilfælde vil fortroligheden af dine data og dine rettigheder i forhold til dine data altid blive respekteret.

6. Med sociale netværker

Når du opretter en konto på vores hjemmeside, kan du registrere dig ved hjælp af din Facebook- eller Google-konto. Disse funktionaliteter er baseret på cookies, der i processen kan indsamle informationer om dig, som f.eks. din IP-adresse eller oplysning om de sider, som du besøger. Da vi ikke kan kontrollere Facebooks eller Googles handlinger, kan vi ikke garantere for de informationer, som du tilvejebringer til os via disse sociale netværker. Dine interaktioner med funktionaliteter, der tilvejebringes af Facebook og Google, er dækket af disse virksomheders fortrolighedspolitikker.

7. Med ingen andre

Vi lever af at sælge togbilletter, ikke data. Derfor sælger vi ikke dine data til tredjeparter. Hvis vi nogensinde skulle ændre vores politik markant, vil vi informere dig herom, da en sådan ændring ville have alvorlige konsekvenser for dig.

VI RESPEKTERER REGLERNE

1. Dataoverførsel uden for EU

Vi bruger bestemte serviceudbydere, der er baseret i USA. Hvis du f.eks. søger efter en billet på vores hjemmeside og du indtaster informationerne om din rejse, f.eks. afrejsedata eller ankomststation, vil disse informationer krydse Atlanterhavet og gå via USA for at ankomme til den serviceudbyder, der hjælper os med at give de priser og de togtider, som du har brug for. For at gøre en lang historie kort giver amerikansk lovgivning mindre beskyttelse end europæisk lovgivning, når det drejer sig om fortroligheden af personlige data. Når vi fører data ud af Europa, vil vi derfor sikre, at disse overførsler altid udføres i henhold til de kontraktlige klausuler fra Europa-Kommissionen, hvad man kan kalde for hjemlige klausuler, eller andre beskyttende foranstaltninger, der er godkendt af europæisk lovgivning og som har til formål at garantere en databehandling, der er i overensstemmelse med kravene fra det gamle kontinent. Med andre ord samarbejder vi ikke med serviceudbydere, der ikke kan overholde standarderne i de europæiske bestemmelser.

2. Datalokalisering

A. IP

For at anslå din geografiske placering kan det være nødvendigt for os at søge efter og registrere din IP-adresse.

B. Geolokalisering af din telefon

Når du vælger din afgangsstation fra vores iOS- eller Android-applikation, kan du vælge navnet på stationen fra vores søgeformular, eller du kan bede vores applikation om at bruge GPS på din mobil til at geolokalisere dig og foreslå de nærmeste stationer. Hvis du ikke ønsker, at din mobil skal oplyse os om din geografiske position, skal du deaktivere din telefons GPS-funktion eller i det mindste afvise Trainlines anmodning om at geolokalisere dig.

SIKKERHED

Vi gør vores bedste for at beskytte dine personlige data og forhindre dem i at blive stjålet, ødelagt eller fejlrepræsenteret. Hvis du har oprettet en konto hos os ved at vælge både brugernavn og adgangskode, anbefaler vi, at du holder din adgangskode godt gemt væk. Da dine rejseoplysninger er følsomme informationer, har vi ikke adgang til din adgangskode. Vi kan derfor ikke sende dig din adgangskode igen, hvis du skulle glemme den. Du kan dog altid ændre den via vores hjemmeside.

Vores hjemmeside og applikationer kan indeholde links, der omdirigerer dig til tredjeparters hjemmesider. Ved at følge disse links bevæger du dig ud af vores område – hvilket betyder, at vores politik om beskyttelse af personlige oplysninger så ikke gælder mere. Vi er ikke ansvarlige for hvad de sider, som du måtte blive videredirigeret til, måtte gøre med dine data. Vi anbefaler dig derfor omhyggeligt at læse deres politik desangående, før du udforsker deres hjemmesider.

Sidst opdateret: august 2016.